صفحه اصلی / جهان / دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: در اختلافات مرزی آذربایجان و ارمنستان مداخله نمی‌کنیم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: در اختلافات مرزی آذربایجان و ارمنستان مداخله نمی‌کنیم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (ناتوی روسی) اعلام کرد که این سازمان درباره اختلافات مرزی میان جمهوری آذربایجان (آزربایجان) و ارمنستان دخالت نمی‌کند.

استانیسلاو زاس؛ دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، ادعای ایروان مبنی بر نقض خطوط مرزی این کشور توسط آزربایجان را رد کرد.

به گزارش «آپا» استانیسلاو زاس در گفتگو با خبرنگاران گفت: «اختلافات مرزهای جنوبی آزربایجان و ارمنستان به دلیل ایجاد مرز جدید زیاد شده است، و این یک اتفاق در مرز است و مشمول تعهدات دفاع جمعی سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی نیست.»

دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی که مقر آن مسکو است، افزود: «باید این را متوجه باشید که از ظرفیت پیمان امنیت دسته‌جمعی تنها در صورت مواجهه یک کشور عضو این سازمان با تهاجم و تجاوز نظامی استفاده می‌شود.»

پیش از این ایروان با آغاز تنش در مرزها و سیاه نمایی علیه آزربایجان، طی درخواستی رسمی خواستار اعزام نیروهای پیمان امنیت جمعی به منطقه برای مقابله با ارتش آزربایجان شده بود. اما با توجه به ماهیت تخریباتی ایروان این پیمان درخواست ارمنستان را جدی نگرفت. پاشینیان حتی مدی شده بود در صورت عدم دریافت پاسخ مطلوب از نیروهای آمریکایی کمک خواهد گرفت.

استانیسلاو زاس همچنین گفته است: «در این موضوع ما تنها شاهد اتفاق مرزی هستیم. خدا را شکر که هیچ تلفاتی نداشت و هیچ تیراندازی صورت نگرفته. این یک اتفاق در مرز است و باید به آن پرداخته شود و ما از حل این موضوع از راه ابزارهای مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.»

وی گفت: «واقعیت این است که ما نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت موجود بین آزربایجان و ارمنستان در حال وخیم شدن است. هنوز کارهای زیادی در موضوع مرز و پرداختن به همه مسائل اختلافی باقی است اما آنها باید در میز مذاکره این اختلافات را حل کنند.»

به گفته دبیرکل این سازمان، پیمان امنیت ‌جمعی به درخواست ایروان جلسه مشورتی در خصوص وضعیت مناطق مرزی این کشور برگزار کرده است.

او در این باره گفت: «این مشورت‌ها در سطح وزرای دفاع و دبیر شورای امنیت کشورهای عضو پیمان برگزار شد. من با وزرای دفاع و خارجه ارمنستان تماس‌هایی داشتم و ما درباره اوضاع صحبت کردیم. سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی به صورت مداوم در حال رصد اوضاع در جنوب ارمنستان است و اطلاعات ضروری از سوی بسیاری از منابع شامل ارمنستان و نیروهای حافظ صلح روسیه دریافت می‌کند.»

در هفته‌های اخیر، تنش‌های مرزی میان جمهوری آزربایجان و ارمنستان بالا گرفته است. نظامیان ارمنستان با نقض آتش بس در تلاش برای ورود به اراضی جمهوری آزربایجان هستند.

روسیه ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای این ناتوی روسی را تشکیل می دهند. جمهوری آزربایجان از سال 1994 عضو پیمان امنیت دسته‌جمعی بود اما در سال 199 از این سازمان خارج شد. افغانستان و صربستان از سال ۲۰۱۳ کشورهای ناظر در این سازمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *