صفحه اصلی / جهان / سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا ممکن است ماندگار شود

سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا ممکن است ماندگار شود

مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت هشدار داده است که ویروس کرونا می تواند مانند بیماری اچ آی وی (ایدز) به یک بیماری بومی و دائمی بدل شود و به همین دلیل نباید در خصوص دوره زمانی پایان آن گمانه‌زنی کرد.

به گزارش رویترز، مایک رایان خواستار تلاش گسترده جهانی برای کنترل ویروس کرونا شده است.

مایک رایان که در یک ویدئو کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، اظهار داشت: این ویروس ممکن است به یک ویروس دیگر همه‌گیر بومی و دایمی در جوامع ما بدل شود و هرگز از بین نرود.

مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد، به نظرم مهم است که واقع بین باشیم و فکر نکنیم که کسی می‌تواند پیش‌بینی کند که این بیماری چه موقع از بین خواهد رفت. به نظرم وعده‌ای در کار نیست و تاریخی را نمی‌توان تعیین کرد. این بیماری ممکن است به یک مساله دراز مدت بدل شود، این احتمال هم وجود دارد که چنین نشود.

با این حال مایک رایان تاکید کرد جهان تا حدودی توانسته است نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا را یاد بگیرد، هرچند مهار آن با وجود یک واکسن هم مستلزم تلاشی عظیم است.

رویترز می‌گوید، بیش از ۱۰۰ واکسن احتمالی برای ویروس کرونا پیشنهاد شده‌اند و حتی برخی از آنها مراحل کلینیکی را می‌گذرانند، اما متخصصان معتقدند که به سختی می‌توان واکسن موثری علیه ویروس کرونا پیدا کرد.

مایک رایان با این حال تاکید کرده است بیماری‌های دیگری وجود دارند که به رغم واکسن ریشه کن نشده‌اند، از جمله می‌توان به سرخک اشاره کرد.

این گزارش می‌افزاید، پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا برای بسیاری از کشورهای جهان سنگین بوده است و دولت‌ها درحال ارزیابی چگونگی بازگشایی کار و کسب هستند.

تاکنون بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۹۳ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت طرح خود برای احیا بخشی از سفرهای خارجی بین کشورهای عضو را اعلام کرد. رئوس کلی طرح کمیسیون اروپا حذف کنترل کارت شناسایی در مبادی مرزی، کمک به خطوط هوایی، خطوط کشتیرانی و اتوبوس برای تضمین سلامت و ایمنی مسافران و همچنین نظارت بر اقدامات ایمنی در هتل‌هاست.

با این حال کارشناسنان بهداشت عمومی نسبت به بازگشایی زودرس هشدار داده‌اند.

مایک رایان همچنین گفته است، بازگشایی مرزهای زمینی نسبت به پروازهای هوایی خطر کمتری دارد.

ماریا فان کرخوُفه، همه‌گیر شناس و مدیر امور فنی سازمان جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت، هم گفته است، ما باید به این درک برسیم که گذر از این بیماری همه‌گیر زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *