صفحه اصلی / جهان / فرانسه، آلمان وانگلیس: ادامه برجام مشروط به تبعیت کامل ایران به آن است

فرانسه، آلمان وانگلیس: ادامه برجام مشروط به تبعیت کامل ایران به آن است

کشورهای فرانسه، آلمان وانگلیس با صدور بیانیه مشترک اعلام کردند: ما به حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهیم، اما ادامه برجام مشروط به تبعیت کامل ایران به آن است.

در این بیانیه آمده است: “ما به حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهیم، ادامه برنامه جامع اقدام مشترک مشروط به تبعیت کامل ایران است و ما قویا از تهران می خواهیم از تصمیمات اخیر خود در این زمینه بازگردد”.

این سه کشور همچنین اظهار داشتند: از ماه مه ۲۰۱۸، کشورهایمان بیشترین تلاش را برای همکاری با همه طرف های باقیمانده در این توافق انجام دادند تا اطمینان یابند مردم ایران بتوانند همچنان از مزایای اقتصادی مشروع فراهم شده در برنامه جامع اقدام مشترک بهره مند شوند. امروز ما درباره خطر از هم پاشیده شدن برنامه جامع اقدام مشترک به خاطر فشار تحریم های اعمال شده آمریکا و بعد از تصمیم ایران برای اجرا نکردن چند بند حیاتی این توافق نگران هستیم”.

سه کشور در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه نگران تصمیم ایران به عبور از سطح مجاز اورانیوم غنی شده در توافق هسته‌ای هستند، درباره تشدید حملات در خلیج فارس نیز ابراز نگرانی کرده اند.

این سه کشور همچنین اعلام کردند: “ما معتقدیم زمان آن رسیده است که به صورت مسئولانه عمل کنیم و به دنبال مسیری برای متوقف کردن افزایش تنش ها و از سرگیری گفت‌وگو برویم.

خطرات به گونه‌ای است که لازم است همه طرف ها تامل کنند و پیامدهای احتمالی اقداماتشان را بررسی کنند. کشورهای ما اخیرا چند ابتکار دیپلماتیک را برای کمک به کاهش تنش ها وآغاز گفت‌وگو که ضرورت دارد همه طرف ها به نشانه حسن نیت به آن عمل کنند، ارائه کرده‌اند”.

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۸ مه ۲۰۱۸ خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، اعلام کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در نخستین سالروز خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر می گیرد.

وی همچنین به طرف‌های باقی مانده‌ در برجام ۶۰ روز مهلت داد تا تدابیر لازم به منظور حفظ مزایای اقتصادی این توافق هسته‌ای برای ایران را اتخاذ کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۸ جولای جاری اعلام کرد: امروز از سطح ۳.۶۷ درصد غنی سازی اورانیوم عبور کردیم. غنی سازی ۲۰ درصدی هم از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های مربوط به گام سوم کاهش تعهدات ایران است.

وی با بیان اینکه ایران عملیات فنی را از دیروز آغاز کرده است، تصریح کرد: افزایش میزان مواد غنی شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم زمان بر بود، اما افزایش سطح غنی سازی زمان چندانی نمی‌برد و در فاصله چند ساعت انجام شدنی است. کارشناسان آژانس قرار است امروز نمونه گیری کنند که طبعا ما از ۳.۶۷ صدم درصد غنی سازی عبور کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *