صفحه اصلی / جهان / هشدار سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اعدام ۸ فعال عرب اهوازی و بلوچ در ایران

هشدار سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اعدام ۸ فعال عرب اهوازی و بلوچ در ایران

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اعدام ۸ فعال عرب اهوازی و بلوچ در ایران هشدار داد و از مقامات ایرانی خواست هر گونه برنامه اعدام چهار فعال بلوچ و چهار عرب اهوازی را در میان تشدید نگرانی‌ها از اعدام زندانیان اقلیت‌ها طی دو ماه گذشته فورا متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی از جمله نهادهای حقوق بشری سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست تا برای نجات جان این فعالان فوری مداخله کنند.

دایانا التاوی معاون مدیر خاورمیانه و شمال گفت: «نگرانی‌ها در رابطه با اعدام بلوچ‌ها و عرب‌های اهوازی افزایش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که مقامات ایران از مجازات اعدام برای ایجاد ترس در میان اقلیت‌های قومی حاشیه‌نشین و همچنین سایر افراد استفاده کنند.»

او افزود: «استفاده نامتناسب از مجازات اعدام علیه اقلیت‌های قومی در ایران، مظهر تبعیض و ظلمی است که آنها برای دهه‌ها با آن روبرو بوده‌اند.»

عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از اعدام فعالان با «محاکمه‌های بسیار ناعادلانه» و «اعترافات به دست آمده تحت شکنجه»، اقدام مشترک انجام دهد، این سازمان اظهار کرد كه زندانیان بلوچ كه در زندان زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و زندان دستگرد در استان اصفهان به اعدام محكوم شده‌اند، یعنی حمید ریگی و مهران ناروی و دو نفر دیگر كه نام آنها به دلایل امنیتی پنهان مانده است، در لیست افرادی قرار دارند که حقوق بشر در رابطه با آنها نقض شده و اقداماتی مانند «ناپدید شدن اجباری» و «شکنجه برای گرفتن اعترافات اجباری برای محکومیت آنها» علیه‌شان استفاده شده است.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرد که سه زندانی عرب اهوازی تحت مجازات اعدام، علی خسرجی، حسین السیلاوی و جاسم الحیدری لب‌های خود را به هم دوختند و از ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱ در زندان شیبان اهواز اعتصاب غذا کردند تا به زندانی شدن خود اعتراض کنند.

چهارمین زندانی عرب اهوازی ناصر الخفاجی، از آوریل سال ۲۰۲۰ به زور ناپدید شده است که وی را در معرض خطر شکنجه و اعدام مخفی قرار می‌دهد.

نرخ اعدام برای اقلیت‌ها طبق ارقام به دست آمده از مرکز «عبدالرحمن برومند»، افزایش یافته است. مقامات ایران از اول دسامبر سال ۲۰۲۰ حداقل ۴۹ نفر را که بیش از یک سوم آنها بلوچ هستند، اعدام کرده‌اند و از ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۰، حداقل ۱۹ بلوچ و یک عرب اهواز اعدام شده‌اند.

جاوید دهقان زندانی بلوچ بود که در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۱ علی‌رغم مخالفت‌های گسترده دادرسی در پرونده‌اش، اعدام شد.

همچنین، زندانی عرب اهوازی علی المطیری، در حالی که در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ در اعتصاب غذا به سر می‌برد، اعدام شد و به دلیل اتهامات شکنجه و اعترافات اجباری به اعدام محکوم شد.

به خانواده علی المطیری اطلاع ندادند که قرار است فرزندشان به زودی اعدام شود و از حق آخرین ملاقات که به طور قانونی باید در نظر گرفته می‌شد محروم شدند.

روز پنجشنبه، سازمان ملل نگرانی خود را در مورد افزایش اعدام‌های اخیر در ایران، زندانیان سیاسی، به ویژه فعالان اقلیت‌ها ابراز داشت.

العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *