صفحه اصلی / جهان / پارلمان آلمان ممنوعیت یهودی ستیزی و نمایش پرچم ”گروههای تروریستی حماس و پ‌ک‌ک” را تصویب کرد

پارلمان آلمان ممنوعیت یهودی ستیزی و نمایش پرچم ”گروههای تروریستی حماس و پ‌ک‌ک” را تصویب کرد

پارلمان فدرال آلمان به اصلاحاتی در قانون مجازات رای موافق داد که مطابق آن از جمله نمایش پرچم حماس ممنوع می‌شود. با این اصلاحیه به اهتزاز درآوردن پرچم و نماد تشکل‌های تروریستی طبقه‌بندی شده، عملی مجرمانه محسوب می‌شود.

به گزارش دویچه وله، اکثریت نمایندگان پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) به تغییراتی در قانون حقوق شهروندی و قوانین کیفری رای موافق دادند که بر اساس آن از این پس اقدام‌هایی نظیر نمایش پرچم و نماد گروه‌هایی که در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند عملی مجرمانه به شمار می‌رود.

طرح پیشنهادی این تغییرات که دولت ائتلافی آنگلا مرکل هفته گذشته بر سر آن توافق کرده بود، در نشست روز جمعه چهارم تیر (۲۵ ژوئن) به تصویب رسید و شورای فدرال، متشکل از سران دولت‌های ایالتی نیز آن را تائید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با مصوبه جدید پارلمان فدرال از این پس هر گونه “توهین آسیب‌زا” علیه شهروندان به دلیل ملیت، مذهب، قوم، گرایش‌های جنسی یا معلولیت اقدامی مجرمانه تلقی می‌شود.

بر این اساس، اقدام‌ها و اظهارات یهودی‌ستیزانه نیز از این پس مجازات‌های سخت‌تری در پی خواهد داشت؛ کسانی که به اتهام ارتکاب جرائم یهودی‌سیتزانه و نژادپرستانه محاکمه و محکوم شده باشند، نمی‌توانند به تابعیت آلمان درآیند.

بحث تشدید قوانین کیفری پس از آن بالا گرفت که ماه گذشته در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز میان ارتش اسرائیل و اسلام‌گرایان افراطی به رهبری حماس در باریکه غزه عده‌ای در شهرهای مختلف آلمان در حمایت از فلسطینیان با برافراشتن پرچم حماس شعارهای یهودی‌ستیزانه سر دادند و در مواردی پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.

در قانون جدید نمایش پرچم گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در مکان‌های عمومی آلمان ممنوع اعلام شده و تخلف از آن مجازات دارد.

در این قوانین همچنین مقرر شده مرتکبان به جرائم سنگین نظیر قتل، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت که محاکمه و تبرئه شده‌اند در صورت به دست آمدن مدارک و شواهد جدید می‌توانند دوباره مقابل دادگاه قرار بگیرد.

چند روز پیش احزاب دولت ائتلافی آلمان به ریاست صدراعظم آنگلا مرکل بر سر اصلاح قوانین برای ممنوعیت نمایش پرچم و نمادهای اسلامگرایان حماس در آلمان توافق کردند.

تروستن فرای، معاون رئیس فراکسیون مشترک احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی در پارلمان فدرال به روزنامه “ولت ام زونتاگ” گفته بود: «ما نمی‌خواهیم که پرچم سازمان‌های تروریستی در خاک آلمان به اهتزاز درآیند.»

او تاکید کرد دولت آلمان باید به تظاهرات ضد یهودی ماه گذشته سریع و قاطعانه پاسخ دهد. تروستن فرای ابراز خشنودی کرد که حزب سوسیال دموکرات، دیگر حزب دولت ائتلافی، با این اقدام همراهی می‌کند.

در تظاهراتی که ماه گذشته در حمایت از فلسطینیان در چند شهر آلمان برگزار شد تظاهرکنندگان در برلین به یک کنیسه یهودیان سنگ پرتاب کردند و شعارهایی سر دادند که یهودی‌ستیزانه و نژادپرستانه ارزیابی می‌شوند.

در یکی از بزرگترین حرکت‌های اعتراضی در برلین که به خشونت کشیده شد، پلیس نزدیک به ۶۰ نفر را بازداشت کرد. هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان اطمینان داده که با نفرت‌پراکنی‌های یهودی‌ستیزانه به شدت برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *