صفحه اصلی / جهان / پاشینیان: قره باغ متعلق به آذربایجان است و باید با این موضوع آشتی کنیم

پاشینیان: قره باغ متعلق به آذربایجان است و باید با این موضوع آشتی کنیم

نیکول پاشینیان با بیان اینکه قاراباغ متعلق به آذربایجان است از ارامنه خواست تا با این موضوع «آشتی کنند و کنار بیایند.»

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در آستانه سفر به سوچی به منظور شرکت در اجلاس رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان، از ارامنه ساکن در ارمنستان وجهان خواست تا «واقعیت های موجود» را قبول کنند.

خبرگزاری «آپا» به نقل از روزنامه هاراپارک ارمنستان گزارش می دهد پاشینیان پنجشنبه (۴ آذر) در جریان دیدار با رهبران جوامع محلی در استان زنگه‌زور گفت: «باید با این موضوع آشتی کنیم که قاراباغ متعلق به آزربایجان است. واقعیت این است که ما فقط ۳۰ سال خودمان را فریب دادیم و در نهایت آنچه که باید اتفاق می افتاد روی داد.»

پس از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه قاراباغ، نخست وزیر این کشور بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تعلق قاراباغ و ۷ استان اطراف آن به جمهوری آزربایجان تاکید داشته است.

پاشینیان در آخرین مورد چهارشنبه (۱۴ مهر) در دیدار با اعضای دیاسپورای ارمنی ساکن در وین گفت: «ما بایستی برای ممانعت از جنگ، اراضی را که اشغال کرده بودیم پس می‌دادیم. اصلا نگه داشتن آنها اشتباه بود. ما در طول ۳۰ سال حتی در شوشا یک خانه نساختیم، چرا ؟؟ چه منقطی باعث شد که هیچ خانه ای ساخته نشود؟ آیا دولت پول نداشت؟ چون مشخص بود که نمی‌توانیم آن را حفظ کنیم.»

نخست وزیر ارمنستان در این دیدار همچنین گفت: «امروز برخی از امکان عدم آغاز جنگ سخن می گوید اما باید در نظر گرفت که تنها راه جلوگیری از جنگ خروج از قاراباغ بود. قاراباغ متعلق به آذربایجان بود. ما باید بدون قید و شرط و در مرحله نخست ۷ منطقه را به آذربایجان برمی گرداندیم. آزربایجان هرگز از خواسته نسبت به بازگشت آزربایجانی ها به قاراباغ امتناع نمی کرد. ما خواستار برگزاری رفراندوم در خانکندی با حضور آزربایجانی ها بودیم و در این زمینه توافقاتی نیز حاصل شده بود، آزربایجانی ها باید در خانه هایی خود که ترک کرده بودند ساکن می شدند.»

گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *