صفحه اصلی / جهان / پنتاگون: تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به حالت تعلیق درآمده است

پنتاگون: تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به حالت تعلیق درآمده است

چارلز سامرس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه گفت: مذاکرات با ترکیه در مورد این موضوع مهم ادامه دارد. اما تا زمانی که ترکیه از تحویل سامانه S-400 منصرف نشده، تحویل و فعالیت‌های عملیاتی مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تعلیق شده است.

به گزارش آناتولی ترکیه٬ سامرس در این مورد تصریح کرده: آمریکا درباره غیرقابل پذیرش بودن خرید S-400 توسط ترکیه شفاف رفتار کرده است. به همین دلیل نیز وزارت دفاع تدابیر لازم برای تدارک قطعات مورد نیاز اف-۳۵ را در نظر گرفته است. هم اکنون نیز بر روی برنامه تدارک قطعات مورد نیاز این جنگنده ها که توسط ترکیه تولید می‌شوند از منابع دیگر کار می‌کنیم.

وی با ابراز تاسف از وضعیت به وجود آمده، ادامه داد: وزارت دفاع برای محافظت از سرمایه گذاری مشترک که در تولید فن‌آوری حساس به کار رفته این تدبیر را اتخاذ کرده است.

جو دلاوِدوا، سخنگوی برنامه «جنگنده تهاجمی مشترک» وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز ۲۰ مارس گذشته در گفت‌وگو با آناتولی اظهار داشته بود: هم اکنون دو فروند از جنگنده های اف-۳۵ ترکیه در پایگاه هوایی لوکه مستقر هستند. آخرین آمادگی‌ها برای انتقال دو فروند جنگنده دیگر به لوکه درحال انجام است. طبق برنامه دو فروند جنگنده موجود در لوکه نیز طی ماه نوامبر امسال به ترکیه منتقل خواهند شد.

در اولین مرحله از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه، خلبانان نیروی هوایی کشور ژوئن ۲۰۱۸ دو فروند از این نوع جنگنده را در پایگاه هوایی لوکه دریافت کرده بودند.

گفتنی است ترکیه به عنوان یکی از مهمترین شرکای برنامه جنگنده تهاجمی مشترک از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۱.۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در نظر دارد ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ مدل A را از آمریکا خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *