صفحه اصلی / جهان / پومپئو: دولت بایدن در حال تبدیل ایران به «متحد مهم» آمریکا است/ رفتار برخی از جناح‌های حزب دمکرات آمریکا «اساساً یهودستیزانه» است

پومپئو: دولت بایدن در حال تبدیل ایران به «متحد مهم» آمریکا است/ رفتار برخی از جناح‌های حزب دمکرات آمریکا «اساساً یهودستیزانه» است

مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، دولت جو بایدن را به تلاش برای تبدیل کردن ایران به «متحد مهم» آمریکا در منطقه خاورمیانه متهم کرد. او مذاکره با ایران را برای اسرائیل «به شدت خطرناک» توصیف کرد و گفت رفتار برخی از جناح‌های حزب دمکرات آمریکا «اساساً یهودستیزانه» است.

به گزارش شبکه خبر «فاکس نیوز» آقای پومپئو در مصاحبه ای با رئیس کمیته کشوری حزب جمهوری‌خواه بر اهمیت «ثبات و صلح» در اورشلیم/بیت‌المقدس تأکید ولی درعین حال دولت جو بایدن را به حمایت از ایران در برابر اسرائیل متهم کرد.

او افزود: «آنها (دولت بایدن) در عمل از ایران در برابر متحد ما، اسرائیل حمایت می‌کنند.»

وزیر خارجه سابق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «فقط کافی است به صد روز اول کار دولت جدید دقت کنید. آنها شورشیان حوثی که یک گروه تروریستی و نیابتی حکومت ایران است را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.»

اشاره مایک پومپئو به تصمیم دولت بایدن در ماه فوریه ۲۰۲۱ بود که حوثی‌های یمن را از فهرست تروریست‌های خارجی حذف کرد.

او افزود: «حوثی‌ها اکنون خاک عربستان سعودی را با موشک هدف می‌گیرند. شهروندان آمریکایی به جده، ریاض و نقاط دیگر عربستان سعودی سفر می‌کنند و در این حملات شهروندان آمریکایی نیز کشته خواهند شد.»

آقای پومپئو ادعا کرد که حوثی‌های یمن کمک مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطینی را که در دوران ریاست جمهوری ترامپ قطع شده بود جبران می‌کنند و «همین فلسطینی‌ها به سوی خاک اسرائیل موشک شلیک می‌کنند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا این‌گونه اظهار نظر کرد که سیاست‌های دولت جو بایدن تداوم همان «راهبرد» دوران ریاست جمهوری باراک اوباما است که قصد داشت ایران را به یک «متحد مهم» آمریکا در خاورمیانه بدل کند و این برای منطقه به‌ویژه اسرائیل بسیار خطرناک است.

آقای پومپئو هشدار داد هرگونه تصمیمی در مورد منطقه خاورمیانه به شدت روی آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

او در بخش دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد که همان تصمیم‌گیران قبلی به کاخ سفید بازگشته‌اند. اشاره او به تیم مشاور امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

او تأکید کرد که سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال اسرائیل درمجموع محصول گرایش‌های حزبی است.

آقای پومپئو افزود: «همه بر این باور بودیم که برای حزب دموکرات، اسرائیل یک متحد مهم منطقه‌ای است. ولی امروزه رفتار بخش‌هایی از این حزب اساساً یهودستیزانه است.» اشاره او به سخنان برخی از نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکاست که از سیاست‌های دولت اسرائیل انتقاد می‌کنند.

کاخ سفید هفته گذشته تأکید کرد که به مذاکرات برای احیای برجام با هدف «دستیابی به یک توافق دیپلماتیک» ادامه خواهد داد.

درعین حال در روزهای اخیر سخنگوی کاخ سفید «توطئه برای ربودن مسیح علی‌نژاد» را به شدت محکوم کرد و گفت جو بایدن برای حفاظت از شهروندان و منافع آمریکا و همین‌طور نیروهای این کشور در سطح منطقه دستورهای جدیدی صادر کرده است.

سخنگوی کاخ سفید خاطرنشان کرد که «اقدامات دیپلماتیک برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران» یکی از اولویت‌های عاجل دولت جو بایدن است.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *