صفحه اصلی / مقالات / آگاه باشیم که حوادث اخیر گیلان کاملا بازی رژیم ج.ا.ایران است – کریم اصغری

آگاه باشیم که حوادث اخیر گیلان کاملا بازی رژیم ج.ا.ایران است – کریم اصغری

ملت تورک آزربایجان (جنوبی) در داخل ایران با سه ملت فارس، کرد و گیلک همسایه است. البته در خارج از ممالک محروصه نیز با ارمنستانیها، عراقیها و برادران خود یعنی تورکیه ای ها و آزربایجان شمالی همسایه است.


فرهنگ همسایگی یکی از عادات مهم در میان تورکان است. به شخصه دوست دارم با تمامی همسایگان بهترین روابط را داشته باشیم. برای دانستن اهمیت همسایه در میان ما تورکها میتوانیم به ضرب المثلهایمان مراجعه کنیم. در تورکی مثلی داریم که میگوید همسایه خوب از فامیل به انسان نزدیکتر است. و یا همسایه از همسایه ارث میبرد و …


خاورمیانه به مانند قفقاز جایی است که فارغ از صحت و سقم قضیه هر ملت حداقل ادعای چندین هزار ساله حضور در آن مناطق را دارد. تقریبا هیچ ملتی هم از این امر مستثنی نیست. البته اگر آن ادعا هم نباشد میبایست تمامی حقوق انسانی و ملی آنها به مانند کشورهای پیشرفته رعایت شود.


اداره کنندگان کشوری مانند ایران که کشوری کثیرالملل است میبایست به بسیاری از فاکتورها از جمله تنوع ملی، اعتقادی و فرهنگی دقت نمایند. امری که در طی حداقل یکصد سال اخیر شاهد آن نبوده ایم. چرا که در ایران پس از دوران قاجار حکومت هایی متمرکز به جای حکومت غیرمتمرکز بر مسند قدرت تکیه کرده اند که کمترین تحملی در مورد فاکتورهای ذکر شده فوق ندارند. و دقیقا از همان دوران به بعد مشکلات ناسیونالیستی در جای جای ممالک محروصه بوجود آمده و خواهد آمد. چرا که دولت مرکزی همچنان در بین ملل تحت الامر سیاست تفرقه بیانداز حکومت کن را به پیش میبرد. سیاستهای کوچ اجباری، آسمیلاسیون، تبعیض های اقتصادی و فرهنگی، تفرقه و تحقیر ملل از جمله این موارد میباشد.
تورکها، بلوچها،عربها، کردها،گیلکها،مازندرانیها، لرها و… هر کدام به نحوی قربانی این سیستم بوده و خواهند بود.


در حوادث روز گذشته گیلان (بازی دو تیم تراختور و سپید رود رشت) حضور عوامل رژیم کاملا مشهود بوده و این مسئله ادامه خواهد یافت. یادمان باشد با توجه به موقعیت استراتژیکی آزربایجان و جمعیتی تورکها در ایران، پاشنه آشیل پان ایرانیسم نیز آزربایجان است. علت بازیهای رژیم نیز در این امر نهفته است.
ضمن آنکه تحت هر شرایط یک وجب از خاکمان را به کسی بخش نخواهیم کرد، اما با همسایگانمان نیز بهترین روابط را خواهیم داشت چه در قالب ایران و چه خارج از آن.

۲۵ فرودین ۱۳۹۸
کریم اصغری

منبع: صفحه فیسبوکی کریم اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *