صفحه اصلی / مقالات / باز هم ”جمعی از فعالین حركت ملی آذربایجان!” – تورال اورمولو

باز هم ”جمعی از فعالین حركت ملی آذربایجان!” – تورال اورمولو

از ابتدای پیدایش این حركت[ها] این اصطلاح هم پای بسیاری از بیانیه ها ثبت شد. توجیه آن هم این بود كه برای نویسندگان و امضا كنندگان تبعات جانی و مالی دارد. هر از چندگاهی هم این پنهانكاری سبب سوء استفاده یك عده و دادن بیانیه به اسم حركت ملی شده است.

البته از آنجایی كه این حركت نه اساسنامه ای دارد و نه مانیفستی و نه متولیان حقیقی و حقوقی ای همیشه از این نظر محل سوال و انتقاد بوده است.

دو بیانیه اخیرا به اسم جمعی از فعالین در فضای مجازی منتشر شد كه یكی خواستار عدم مشاركت سراسری در انتخابات بود و دیگری ملت را به شركت در انتخابات دعوت می كرد.

بیانیه اول حتی شركت در انتخابات شوراها در آزربایجان غربی را هم قبول نداشت و هر چه هم بحث شد بی فایده بود. پنهانكاری اسامی نویسندگان و امضا كنندگان این بیانیه با توجه به مخالفت با نظام و تبعات این مخالفت به جرگه دیگر بیانیه های از این دست می پیوندد. در مورد این بیانیه بعدا خواهم نوشت.

اما پنهانكاری نویسندگان و امضا كنندگان بیانیه دوم با وجود موافقت با نظام و اینكه «جانا سخن از زبان ما می گویی!» كاملا نو و البته عجیب بود!

هر چقدر هم كه از جناب فرمان فرضی و ایلقار موذن كه حداقل از مبلغین اصلی این بیانیه بودند در مورد هویت نویسندگان و امضا كنندگان بیانیه پرسیده شد به در بسته خورد!

بیانیه ای كه با توجه حمایتش از مشاركت در انتخابات اصولا نباید ترسی از نظام داشته باشد فقط چنددلیل دیگر می تواند برای اصرار به پنهانكاریش داشته باشد!

۱. نویسندگان و امضا كنندگان به درستی بیانیه اعتقاد نداشته باشند. در اینصورت اصولا نمی بایست ملت را به چیزی كه خودشان هم باور ندارند دعوت می كردند. البته لازم به ذكر است كه هر دوی این عزیزان مفاد بیانیه و پستهای مربوطه را از صفحاتشان حذف نموده اند!

۲. نویسندگان و امضا كنندگان به ملتی كه آنها را در بیانیه مخاطب قرار داده اند اعتماد نداشته باشند. در اینصورت هم نباید از ملتی كه به آن اعتماد ندارند چیزی بخواهند.

۳. دلیلی كه خودشان می دانند ولی به ما نمی گویند. كه این هم از صمیمیت بیانیه به شدت می كاهد.

نقدهای دیگری هم البته به این بیانیه وارد است.

این بیانیه خواسته هایی از رئیس جمهور مطرح كرده كه سالهاست مطرح شده و بی جواب مانده. نمونه بارزش در سال ١٣٨٢ در ٢٨ بند مطرح شده ولی بی جواب مانده است.

مشروط بودن هم كمكی نمی كند وقتی ما رای داده باشیم و آنها بعد از روی كار آمدن وعده هایشان را انجام نداده باشند. یا اینكه این خواسته هایمان را مطرح كنیم و اگر قبول نكردند رای ندهیم. حتی مشروط كردن رای به انجام كارهایی كه قانونا و یا عملا از حیطه وظایف رئیس جمهور خارج است نیز منطقی و معقول نیست.

تنها نهاد منفردی كه قادر به دادن حقوق مورد اشاره در این بیانیه است شخص رهبر است. پس درخواست ما قاعدتا باید به رهبر باشد نه نهادی كه برای تصویب و اجرای یك طرح باید از هفت خوان رستم مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و رهبر عبور كند.

نقد بعدی انتشار این بیانیه در دقیقه نود بود. ٢٤ساعت مانده به انتخابات انتشار بیانیه امریست نامعقول. یك بیانیه كه ملت را مخاطب قرار داده و آنها را به امری به این مهمی دعوت كرده باید قبلتر انتشار می یافت تا در موردش زمان كافی برای بحث و نظر دهی داشته باشیم و بتوانیم نتیجه معقول از آن بگیریم.

نتیجه

نتیجتا پیشنهاد می كنم بیانیه را خطاب به همه دولتمردان در هر بخش كه می خواهند از ملت تورك رای بگیرند اعم از شورا و نماینده مجلس و رئیس جمهور قرار دهیم و رایمان را مشروط به خدمات ایشان در جهت احقاق حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … ملت تورك ساكن در ایران بكنیم.

دولتمردی كه رای می خواهد بیاید و عملكرد خودش در قبال حقوق توركها را دو سنوات گذشته بشمارد. هر كس خدمت بیشتری كرده به او رای دهیم. این مشروطیت ضمانت اجرایی بیشتری دارد. در اینصورت كاندید ریاست جمهوری به خودِ اجازه نمی دهد ٤ سال بخوابد و یك هفته مانده به انتخابات با توركی حرف زدن و وعده وعید دادن برای خودش از توركها رای بخرد.

پی نوشت:

سوالهای من از آقای ایلقار موذن زاده به همراه جوابها و جوابنما های ایشان:

جناب موذن زاده شما كه می فرمایید انتشار بیانیه ٢٤ ساعت مانده به انتخابات كاریست حرفه ای،از كی تا بحال كار دقیقه نودی كار حرفه ای محسوب می شود؟!

شما كه در هر سطر بنده را متهم به انواع اختلالات روانی می كنید و مرا متهم به بیسوادی می كنید و لزوم یادگیری اصول علمی و اخلاقی نقد را به من گوشزد می كنید می شود بفرمایید كه كدام اصول اخلاقی و علمی شما را مجاب كرد كه در جواب سوالات منطقی و مودبانه بنده مرا بلاك بفرمایید؟!

كدام اصول اخلاقی به شما اجازه می دهد ملت را متهم به داشتن اختلالات روانی بكنید؟!

چه كسی به شما جسارت توهین به ملت را می دهد؟!

شما كه اینقدر جسورید چرا از جواب به این سوال كه چه كسانی این بیانیه را نوشته و امضا كرده اند طفره می روید؟!

این چه توجیهی است كه می فرمایید ما جواب این سوال را به معدود افرادی كه اكانت فیك ندارند داده ایم!!!؟؟؟

وقتی مخاطب شما عموم ملت است اطلاع رسانی و جوابدهی شما در خصوص طراحان،امضا كنندگان و مفاد بیانیه نیز باید بلا استثنا برای عموم باشند نه عده ای به صلاحدید خودتان! و اینكه من اكانت فیك دارم یا نه دلیلی برای جواب ندادن شما بر من نیست زیرا من هم مخاطب شما در آن بیانیه بوده ام و حق داشته ام كسانی كه مرا مخاطب قرار داده اند را بشناسم و از آنها در مورد خطابه شان سوال بپرسم.

چرا به جای جواب دادن بنده را متهم به داشتن اكانت فیك می كنید؟! جناب دكتر خود اندیشمند پندار! بیانیه بدون امضای شما فیكتر است یا اكانت بنده؟!

تورال اورمولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *