صفحه اصلی / مقالات / بیست و هفتمین سال «روز دانشجو» ی آذربایجان – دکتر ماشااله رزمی

بیست و هفتمین سال «روز دانشجو» ی آذربایجان – دکتر ماشااله رزمی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ روز جدائی جنبش دانشجوئی آزربایجان (آذربایجان) جنوبی از جنبش سراسری دانشجوئی ایران است که روز ۱۶ آذر را روز دانشجو می دانند.

دانشجویان، دانش آموزان و هموطنان گرامی؛ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ دانشجویان غیور دانشگاه تبریز در اعتراض به پرسشنامه «طرح فاصله اجتماعی» که توسط رادیو تلویزیون ایران به سر پرستی علی لاریجانی منتشر شده و به ملت تورک توهین های آشکار کرده بود، بیانیه ای به زبان های تورکی و فارسی انتشار دادند و اقدام نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بشدت محکوم کردند.

حمایت همه جانبه فرهنگ دوستان از این بیانیه منجر به انتخاب و اعلان ۱۹ اردیبهشت بعنوان «روز دانشجو» توسط همه دانشجویان در آزربایجان گردید.

این تاریخ روز جدائی جنبش دانشجوئی آزربایجان از جنبش سراسری دانشجوئی ایران است که روز ۱۶ آذر را روز دانشجو می دانند؛ زیرا در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ نه تنها دانشجویان فارس از دانشجویان تورک حمایت نکردند، بلکه دانشجویان اصفهانی دانشگاه تبریز به مقابله و زد و خورد با دانشجویان تورک پرداختند.

من در همان زمان در دفاع از حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تبریز مقاله ای تحت عنوان «در تبریز خبری هست» نوشتم که در شماره ۴۲ نشریه «راه آزادی» در پاریس چاپ شد و همان نوشته بعدا در شماره پنجم مجله تریبون در سوئد تجدید چاپ گردید.

اکنون در نظر دارم مجموعه بیانیه‌های مربوط به اعتراضاتی که منجر به انتخاب ۱۹ اردیبهشت «روز دانشجو» ی آزربایجان گردید و خوشبختانه در آرشیو من باقی است را تنظیم و بسان اسناد تاریخی منتشر نمایم، تا نسل جدید دانشجویان آزربایجانی از تاریخچه جنبش دانشجوئی آزربایجان اطلاعات کامل داشته باشند.

در زیر بیانیه دو زبانه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ دانشجویان دانشگاه تبریز را باز نشرمی نمایم:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسمه تعالی ۱۹. ۲. ۱۳۷۴

بیانیه دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی:

ما دانشجویان آزربایجان با افتخار به اسلامیت خود خواسته های زیر را به گوش تمام مردم ایران، آزربایجان و جهان اعلان می داریم:

ــ ۱ ــ توزیع پرسشنامه فاصله اجتماعی از سوی صدا وسیما نشان از نژاد پرستی و آپارتایدی دستگاههای دولتی و شوونیست های رسوخ کرده در جمع آنها بوده و آپارتایدی نوین را علیه مردم تورک به ارمغان آورده است. ما دانشجویان با محکوم نمودن شدید این عمل خواهان مجازات مسببین این عمل خصوصا لاریجانی هستیم.

ــ ۲ــ  ما دانشجویان ضمن هشدار شدید اعلام می داریم بی توجهی به خواسته های دانشجویان طی ۱۴ مورد طومارو در خواست اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و تدریس وتحصیل ترکی اصیل را نشان عدم آزادی دانسته و مسئولیت هر گونه عکس العمل مردم آزربایجان در این مورد را به عهده دست اندر کاران ومسئولین می نهیم.

ــ ۳ ــ ما هرگونه تحقیر و تمسخر مردم تورک را محکوم نموده، قاطعانه خواهان ایجاد شبکه تلویزیونی ویژه تورک زبانان ایران هستیم.

ــ ۴ ــ در پایان ما دانشجویان، تمامی مردم قهرمان پرور آزربایجان را به همدلی، همصدائی و یکپارچگی با فرزندان دانشجوی آنها دعوت می کنیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بو گون بیر داها هامیمیزا آیدینلاشدی کی شوونیست فارسلارین ایستکلری، تورکلرین دونیا اوزوندن محو ائدیلمه سی دیر، بیز اویرنجیلر بوگون بو حاقدا طومارلاردا کی ایستکلریمیزی بوتون ایران دا یاشایان خالقلارین قولاغینا چاتدیریب و ایستکلریمیزی گوجلو سسلریمیزله و بوغولموش هارایلاریمیزلا بوتون حوکومت ایشچی لرینه، ایران اولوسلارینا و دونیا خالقلارینا چاتدیریب اونلارین بیزیمله برابر هارای چکملرین و ایستکلرین باغیرماقلارین دیله ییریک.

ــ ۱ ــ تورک دیلینین یاساقدان قورتاریب آزاد اولماسی بیزیم ایلکین استه ییمیز و ایلکین حاققیمیز دیر.

ــ ۲ ــ بیزیم دیل و ادبیاتا اویغون (اصیل آزربایجان تورکجه سینده) رادیو وتلویزیا وئرلیش لری، بو دا بیزیم (اوتوز میلیون تورکون) حاققی ودیله گی دیر.

ــ ۳ ــ شوونیست لرین بوتون اداره لردن قاوولماسینی ایسته ییریک

ــ ۴ ــ تورکه قارشی سیاست لرین دایاندیریلماسی بوتون تورک اینسانلارین ایلکین ایسته گی دیر.

دکتر ماشااله رزمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *