صفحه اصلی / مقالات / عرب ملخ خور یا ایرانی ملخ خور؟ – کریم اصغری

عرب ملخ خور یا ایرانی ملخ خور؟ – کریم اصغری

خوردن حشرات بالنفسه امری بد و یا خوب محسوب نمیشود. مهم نحوه تعبیر و نگاه به این مسئله و فرهنگ غذایی است. همانطور که برخی انسانها گوشتخوار، گیاه خوار و یا همه چیز خوار هستند.


گفته میشود تقریبا نزدیک به ۲ میلیارد نفر در جهان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از حشرات بویژه انواع ملخها و کرمها تغذیه میکنند و حشره خواری قدمتی هزاران ساله در میان انسانها دارد. در بخشهایی از ایران نیز از جمله در نواحی مرکزی و جنوبی ایران ملخ به عنوان یک منبع غذایی محسوب میشود.


همانطور که گفتم خوردن حشرات از جمله ملخ بستگی به فرهنگ غذایی مردم یک منطقه و یا یک ملت دارد، و بالنفسه امری خوب و یا بد نیست . حتی در میان یک ملت نیز ممکن است تنوع غذایی موجود باشد. برای مثال در شهر اردبیل حلوایی بنام حلوی سیاه (قارا حالوا) متداول است، اما این نوع حلوا در سایر شهرهای آذربایجان از جمله زنجان، اورمیه و یا تبریز متداول نیست. علیرغم اینکه مردم این مناطق یک ملت هستند و به یک زبان مشترک صحبت میکنند.


متاسفانه برخی از مردم ایران بویژه آنانی که اندیشه های پان فارسیستی و یا پان ایرانیستی دارند همواره جهت تحقیر و کوچک شمردن ملت عرب، از عنوان “عرب ملخ خور” استغاده می کنند. چرا که از دید آنها یک انسان متمدن و نرمال نمیبایست از حشرات بویژه ملخ ها به عنوان یک منبع غذایی تغذیه نمایند. اما همان انسان ممکن از کله پاچه به عنوان یک غذای اصیل ایرانی یاد کند.


اما اخیرا و با حمله ملخها به برخی نواحی جنوب و مرکز ایران کاملا مشاهده شد که بعضی از مردم آن مناطق که عربی نیز صحبت نمیکردند از ملخ ها به عنوان یک منبع غذایی استفاده مینمایند و به گفته یکی از آن ملخ خواران، فرهنگ ملخ خواری ریشه در فرهنگ آنان دارد. حتی در آن مناطق تنوع غذایی ملخ وجود دارد. مانند کباب ملخ، سالاد ملخ و یا خورشت ملخ.


پس همانطورکه گفته شد خوردن ملخ به عنوان یک غذا خوب و یا بد نیست مهم نحوه برخورد با این مسئله و یا فرهنگ غذایی است. من فکر نمیکنم در جهان معاصر روشنفکران عرب جهت تحقیر ایرانیان از عنوان “ایرانی ملخ خور” استفاده نمایند.


با توجه به موارد فوق، ضمن آنکه نباید به فرهنگ سایر ملتها بی احترامی کرد، باید به خودمان بقبولانیم که ممکن است در سالیان نه چندان دور مردم اکثر جهان از حشرات به عنوان منبع غذایی استفاده نمایند.

کریم اصغری
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

منبع: صفحه فیسبوکی کریم اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *