صفحه اصلی / مقالات / عصرجدید هویت طلبی – اکبرآزاد

عصرجدید هویت طلبی – اکبرآزاد

سالهاست ملت ترک آذربایجان «فریاد العطش» سر میدهد که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. عطشی که در نتیجه اقدامات کاسب کارانۀ مدیران خودکامه که هرگز در برابر مردم پاسخگو نبوده اند، بوجود آمده است. مدیرانی که در ترکیب شبکه های مافیایی، در بدترین شرایط از مقامی به مقام دیگر جا به جا شده و به سوء استفادهها، اِعمال تبعیضها و چپاولهای خود ادامه داده اند و در برابر اعتراضات گاه و بی گاه مردم، با توصّل به دروغ، شدت عمل و انگ زدنهای متنوع، از جمله ضد انقلاب نامیدن معترضان، کوشیده اند آنها را مرعوب نمایند.

این مدیران در بعضی موارد با دزدیدن و انتقال مبالغ هنگفتی از ثروتهای مردم به خارج از کشور، متواری شده اند.معترضین تُرک آذربایجانی که به خشک شدن رودها و دریاچه های آذربایجان، بالاخص خشک شدن «رود آراز»(ارس) و دریاچه زیبا و شورِ«اورمو گؤلو»(دریاچه اورمیه) اعتراض داشتند؛ همیشه با ضرب و شتم دستگیر و تحت تضییقهای شدید به زندانهای طویل المدت محکوم میشدند و میشوند. خشکاندن منابع آبیِ و غارت جنگلها در آذربایجان، کل موجودیت آذربایجان را هدف قرارداده است. خصوصا که با خشک شدن دریاچه زیبا و شور «اورمو گؤلو»سُموم و ذرّات سنگین موجود در نمک این دریاچه، به صورت توفان ریزگردهای زهرآگین، تمام موجودات، اعم از جانداران، گیاهان و حتّا جمادات آذربایجان را تحت تأثیر قرار میدهد و طبق نظر کارشناسان به شدت خاصیت سرطان زایی و عقیم سازی دارد.

در تداوم این اقدامات ضد محیط زیستی و ضد انسانی در آذربایجان، مدیران خودکامه به قصد بهره برداری از منابع نفتی در زیرتالاب هورالعظیم، با انتقال کاملن غیر کارشناسانه و غرض ورزانۀ آب از سرچشمه های رودهای دز، کرخه، کارون و… به اصفهان، یزد، قم، کرمان و… ازسویی یک خشکسالی مصنوعی بر ملت عرب اهواز تحمیل کردند و از سوی دیگر در کویرهای یزد و اصفهان برنج کاشتند. در حالی که زمینهای منطقه اهواز بسیار حاصلخیزتر از زمینهای کویری میباشد.خشکاندن رودها و تالاب هورالعظیم، زیانهای جبران ناپذیری به کشاورزان، نخیلداران، دامداران عرب منطقه اهواز وارد کرده، آنان را به ستوه آورد؛ که به ناچار و مظلومانه دست به مظاهرات سلمی (اعتراضات مسالمت آمیز) زدند و در آستانه عید قربان «فریاد دلخراش العطش» سردادند. اما متأسفانه با شدت عمل مواجه و تعداد زیادی از معترضین مورد ضرب و شتم، دستگیر ویا زخمی و شهید شدند. عجب آنکه مسئولیت زخمی و شهید شدگان را به عوامل ناشناخته! نسبت میدهند. ملت عرب منطقه اهواز در«مظاهرات سلمی» خود با فریاد «هل ناصر ینصُرنا» ملل ساکن ایران را به استمداد طلبیدند که ملتهای درد آشنای لور، بختیاری، بلوچ، کورد، تورک قشقایی، تورک آذربایجان و… این استمداد را شنیدند و عملن به میدان آمدند.

ملت ترک آذربایجان در دوم مرداد۱۴۰۰ در تبریز به خیابانها آمده و با شعار «آذربایجان–الاحواز؛ اتحاد-اتحاد» با ملت عرب اهواز اعلام همبستگی کرد که در اهواز نیز تکرار شد و مفهومش آنست که ملتهای عرب اهواز و تُرک آذربایجان حقوق یکدیگر را کاملن به رسمیت میشناسند و برآنها تأکید دارند.تمامیت خواهانِ فرصت طلب شوونیست این شعار را به: «آذربایجان، اهواز، فارس؛ اتحاد- اتحاد» تحریف و در فضای مجازی نشر دادند که کاربران آگاه آنرا رد کردند. البته چنانچه ملت فارس، بتواند شوونیستهای تمامیت خواه را که حقوق دیگر ملتها را انکار و سعی برنابودی آنها دارند را از بین خود طرد کند؛ چنین شعاری میتواند تحقق یابد.

دیگر شعارهای مهم اعتراضات تبریز: «هارای-هارای من تورکم» که قاطعانه بر هویت زبانی، فرهنگی و ترکی خود تأکید کردند.«آذربایجان ملتی؛ قبول ائتمز ذلّتی» که بر روحيۀ مبارز و تسلیم ناپذیر ملت ترک آذربایجان دلالت دارد.شعار خارق العاده«آزادلیق، عدالت، ملی حکومت» که بر مفاهیم مدرن تأکید دارد، از ارادۀ سیاسی و دمکراتیک ملت تورک آذربایجان نشأت گرفته و پیش بینی میشود با درایت تا استقرار آن پیش خواهند رفت. پس از سرنگونی حکومت ملی آذربایجان درسال ۱۳۲۵ بدست نیروهای ارتجاعی رژیم پهلوی، این اوّلین بار بود که چنین شعاری در کف خیابانهای تبریز به شکل گسترده طرح میشد و نقطه عطفی است شگرف که میتوان آنرا سرآغاز «عصر جدید هویت طلبی و برابری خواهی» در مبارزات حق طلبانه ملت ترک آذربایجان و دیگر ملتهای ساکن ایران دانست. این شعار در بطن خود هم استقلال طلبی و هم مطالبۀ استقرار حکومت فدرال را دارد. به نظر میرسد چون در تداوم اتحاد ملتهای ترک آذربایجان و… با ملت عرب اهواز مطرح شده و نیز بر اساس شرایط عینیِ مبارزات ملتهای ساکن ایران، گرایش به استقرار حکومت فدرالی در آن قویتر باشد. با این حال تحولات آتی در میدانهای مبارزه، یکی از این دو خواسته را پررنگ خواهد کرد.

-۰۴-۰۵-۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *