صفحه اصلی / مقالات / مراسم قلعه بابک و چگونگی تشکیل آن – حسن راشدی

مراسم قلعه بابک و چگونگی تشکیل آن – حسن راشدی

در پي قيام انقلابي مردم ايران در سالهاي ۱۳۵۶-۱۳۵۷ هـ . ش بر عليه حکومت پهلوي, و سقوط اين خاندان که ظلم و ستم را بر کليه مردم ايران, و ناعدالتي, تحقير و توهين مضاعف را برغيرفارس زبانان, بخصوص بر ترکان تحميل کرده بود, آزادي نسبي زبان و فرهنگ مردم آذربايجان و ديگر غيرفارس زبانان فراهم گرديد و جوانان تحصيلکرده و روشنفکران آذربايجاني که در پي هويت گم شده خود بودند به مطالعه زبان, فرهنگ و تاريخ واقعي خود پرداختند. 


با گذشت سالهاي متمادي از پيروزي انقلاب اسلامي, اجراي اصل۱۵ و مسلم قانون اساسی و تحصیل به زبان مادری در مدارس با بي¬توجهي روبرو شد تا اينکه حرکتي خودجوش و بر خاسته از ميان طبقات مختلف مردم آذربايجان پديد آمد که پيش قراولان آن, نويسندگان, شعرا, محققين, اديبان, روشنفکران, بخصوص دانشجويان بودند. اينان خواستار اجراي اصل ۱۵و ۱۹ و ۴۸ قانون اساسي به دور از جار و جنجال بودند و اعتراض به انحصار طلبي و فزون خواهي عده¬اي داشتند که همة امکانات مادي و معنوي کشور را براي يک قوم و يک زبان و يک فرهنگ مي¬خواستند. آنها براي رساندن پيام مردم خويش به گوش مسئولين کشوري که بعضي از آنها مي¬گفتند ما حاضريم به زبان ترکي در مدارس و دانشگاهها تدريس شود ولي کسي از آن استقبال نمي¬کند, اجتماع در روز تولد بابک خرمدين, در دومين جمعه تيرماه را روز مناسبي براي نشان دادن ارادة ملّي مردم آذربايجان در مورد خواسته¬هاي بحق و قانوني تشخيص دادند و از سال ۱۳۷۹ , صدها هزار نفر از اقشار مختلف مردم در پاي قلعه بابک واقع در نزديکي “کليبر” در آذربايجان شرقي گردآمده و با اجتماع عظيم خود علاوه بر اجراي برنامه¬هاي فرهنگي و هنري, خواستار به اجرا در آمدن اصول ۱۵, ۱۹ و ۴۸ قانون اساسي شدند. 


در سال ۱۳۸۰ , اجتماع در اين قلعه را بيشتر از ۳۰۰ هزار نفر گفتند و در سال ۱۳۸۱ حضور مردم در پاي قلعه و در دومين جمعه تيرماه را بين ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر حدس زدند.
شرکت¬کنندگان در مراسم سال ۱۳۸۰ اعلاميه¬هايي را در زمينه لزوم اجرا شدن اصول ۱۵, ۱۹, ۴۸ قانون اساسي در ميان شرکت کنندگان پخش کرده و به ايراد سخنراني و شعرخواني پرداختند. آنها خواسته¬هايي را در ۱۴ ماده بر پارچة بلندي نوشته و در مکاني که به «قالا دره¬سي» مشهور است و محل برپايي چادرها بود آويزان کردند تا در مقابل ديد شرکت¬کنندگان در اين مراسم قرار گيرد.


در سال ۱۳۸۱, خواسته¬هاي قانوني شرکت¬کنندگان و شعارهايشان روشمندتر شده بود و نوشته-هاي پلاکاردهاي پارچه¬اي بزرگ به دو زبان ترکي و انگليسي نشان از اين داشت که صداي خواسته-هاي مسالمت آميز مردم آذربايجان به گوش مسئولين کشور و دوستداران حق و عدالت در جهان رسانده شود.
در سال ۸۲ هم که سختگيرهايي براي شرکت در مراسم قلعه بابک بعمل آمده بود, مردم آذربايجان منسجم¬تر از سالهاي گذشته در پاي قلعه حاضر شدند و خواستار حقوق قانوني خود در قالب ۱۲ ماده که به سه زبان ترکي, فارسي و انگليسي قرائت گرديد, شدند!


در پلاکاردهاي متعددي که شرکت¬کنندگان با خود حمل مي¬کردند و به دو زبان ترکي و انگليسي نوشته شده بود, خواسته¬هاي آنها در چارچوب قوانين کشوري و بين¬المللي به نمايش گذاشته شده بود. 
از سال ۱۳۸۳ با جلوگیری از اجرای مراسم و دستگیری شدید شرکت کنندگان در روز تولد بابک، مراسم به حالت نیمه تعطیل در آمد و از سال ۱۳۸۴ دیگر هیچ کسی را در دومین پنجشنبه و جمعه تیر ماه (روز تولد بابک) به قلعه راه ندادند.


تصاویری از مراسم قلعه بابک در سالهای ۱۳۷۹،۱۳۸۰،۱۳۸۱ و ۱۳۸۲

حسن راشدی : ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۸

منبع: صفحه فیسبوکی مهندس حسن راشدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *