صفحه اصلی / آذربایجان / نامه اعتراضی جمعی از فعالین آذربایجان جنوبی به استانداری آذربایجان شرقی + تصویر نامه

نامه اعتراضی جمعی از فعالین آذربایجان جنوبی به استانداری آذربایجان شرقی + تصویر نامه

جمعی از فعالین و فرهیختگان آذربایجان جنوبی به طی نامه ای به استانداری آذربایجان شرقی، اعتراض خود را به طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی» اعلام داشتند.

امضا کنندگان این نامه ضمن محکومیت طرح آموزش و پرورش حکومت ایران بر لزوم صیانت از «زبان مادری و تقویت و گسترش آن با تدریس به زبان مادری در مدارس آذربایجانی» تاکید کردند.

طی طرح نژادپرستانه «بسندگی زبان فارسی»، از کودکانی که در طرح سنجش سلامت قبل از ورود به دبستان شرکت می‌کنند، تست «بسندگی‌زبان‌فارسی» نیز گرفته می شود.

کودکانی که توانایی «تکلم به زبان فارسی» را نداشته باشند، وضعیت سلامت آنها تایید نشده و از ثبت نام آنها در مدارس جلوگیری می شود.

تحصیل به زبان مادری جزو مطالبات مهم ملل غیرفارس از جمله ملت آذربایجان است.

طی سال‌های گذشته مسئولان و نمایندگان آذربایجان بارها خواستار آموزش زبان ترکی، تاسیس شبکه تلویزیونی تُرکی سراسری و روزنامه سراسری به زبان تُرکی شده‌اند.

حکومت ایران برای ترویج زبان فارسی در سایر کشورها سالیانه میلیاردها تومان هزینه می‌کند اما با آموزش زبان تُرکی در مدارس ایران شدیدا مخالف است.

در ایران ۴۰ میلیون شهروند ترک از حق آموزش به زبان مادری، حق داشتن تلویزیون سراسری به زبان ترکی، حق داشتن روزنامه ترکی سراسری و بسیاری از حقوق ابتدایی خود محروم هستند.

متن نامه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *