صفحه اصلی / آذربایجان / کتاب تاریخ دوره رضا شاه پهلوی: اشکانیان از طوایف تورانی ‌‌(ترک) بودند

کتاب تاریخ دوره رضا شاه پهلوی: اشکانیان از طوایف تورانی ‌‌(ترک) بودند

در حالیکه امروزه پان ایرانیستها سعی دارند اشکانیان (پارت ها) را سلسه ای فارس تبار جا بزنند، اما حتی در دوره رضاشاه پهلوی که تورک ستیزی در اوج خود قرار داشت، در کتاب های درسی، اشکانیان طایفه ای تورک معرفی شده اند.

مهندس حسن راشدی با انتشار مطلبی در این باره نوشت: «بسیاری از ناسیونالیستهای امروزی فارس، اشکانیان را از تبار ایرانی (یعنی فارس) و حکومت پنج قرن آنها بعد از سلوکیان (مقدونیان)  تا زمان ساسانیان را حکومتی در امتداد هخامنشیان می نامند.

این در حالی است که در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی و در زمان حاکمیت رضاخان که بعد از کودتای انگلیسی بر جای قاجاریان بر تخت سلطنت نشست و تاریخ ایران را به صورت تاریخ ناسیونالیستی فارس تبار و دشمنی با تورکان تنظیم کرد، در عین حالی که دشمنی خود را با تورکان و تحقیر آنها نشان می دهد، اما اذعان می کند که به عقیده مورخین، اشکانیان از تبار تورانیان (تورکان) بوده اند و ایرانیان آنها را برای حاکمیت بر ایران قبول نداشتند. اشکانیان دینی بجز زرتشتی داشته، بت پرست بوده و یا ستایش آفتاب و ستارگان می کردند و بجای تمدن هخامنشی، تمدن یونانی را رواج می دادند…»

آقای راشدی در ادامه تصاویری از کتاب «دوره تاریخ عمومی» که در زمان رضاشاه برای تدریس در سال اول متوسطه ایران چاپ شده را نیز منتشر کرده است.

در این کتاب درباره اشکانیان(پارت ها) نوشته شده «از قرائن و کیفیاتی که در ضمن تاریخ این سلسله خواهیم دید بنظر می آید که پارت ها از شعب نژاد تورانی بوده اند. ولی در اعصار خیلی قدیم از مساکن اصلی خود که حدود شمالی ترکستان باشد به ایران مهاجرت کرده و در کوهستانهای خراسان سکنی گزیده اند. پارت های اقوامی خشن و جنگجو و مذهب آنها نوعی از بت پرستی بوده است.»

در بخش دیگری از این کتاب در تایید تورک بودن اشکانیان(پارت ها) نوشته شده: «خلاصه چون سلطنت پادشاهان اشکانی تنها به قوت شمشیر پارتها قائم بود، و ایرانیها به سلطنت آنها علاقه نداشتند لذا ناچار روسای امور پارت در امور دولتی دخالت عمده داشتند.»

لازم به ذکر است، اشکانیان گروهی از تورک های ساکایی(سکایی) هستند که در فاصله بین سال های٢۴٧ پیش از میلاد تا ٢٢۴پس از میلاد به مدت چهارصد سال، بر قسمت اعظمی از خاورمیانه(که ایران امروزی نیز جزئی از آن بود) حکومت کردند.

پایتخت اشکانیان شهر «نسا» بود که ویرانه های آن امروزه در نزدیکی «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان قرار دارد. بعد از تورک های اشکانی، حکومت ساسانیان تشکیل شد. ساسانیان که خود را وارثان و نوادگان هخامنشیان آریایی تبار می دانستند، بسیاری از آثار تورک های اشکانی را نابود کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *