صفحه اصلی / جهان / پومپئو خواستاز پذیرش جهانی پناهجویان تورک اویغور از چین شد

پومپئو خواستاز پذیرش جهانی پناهجویان تورک اویغور از چین شد

مایک پومپئو، روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن در جریان سفر به قزاقستان دیگر کشورها را فراخواند به وابستگان اقلیت‌ها که از جین می‌گریزند پناه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا خواستار فراهم کردن مسیرهای امن برای پناه‌جویان چینی بویژه پناهجویان تورک اویغور و اعطای پناهندگی به وابستگان اقلیت‌ها شد.

پومپئو بار دیگر بر درخواست آمریکا برای “خاتمه دادن فوری به سرکوب اقلیت‌ها” در منطقه شین‌جیانگ(تورکستان شرقی) در شمال غرب چین که هم مرز قزاقستان است تاکید کرد.

مطابق گزارش‌ها در این منطقه حدود یک میلیون نفر از اقلیت اویغور و دیگر گروه‌های مسلمان به اجبار در “اردوگاه‌های بازآموزی و بازپروری” نگهداری می‌شوند.

مسئله اقلیت ایغو رها بارها موضوع کشمکش و مناقشه میان پکن و واشنگتن بوده است. در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها مجلس نمایندگان آمریکا ابتدای ماه دسامبر قانونی تصویب کرد که مطابق آن چین باید به خاطر سوء رفتار و تحت فشار قرار دادن اقلیت اویغور تحریم شود.

چین تصویب این قانون را دخالت در امور داخلی خود دانست و از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده خواست از اختیارات قانونی خود استفاده و آن را وتو کند.

رای دهندگان به این قانون از دولت ترامپ می‌خواهند تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های ارشد پکن، از جمله رهبر حزب کمونیست چین در ایالت شین‌جیانگ اعمال کند.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از کاخ سفید خواسته همه مسئولان و شرکت‌هایی که به نوعی در نقض حقوق اقلیت مسلمانتورک اویغور نقش دارند و یا آن‌ها را وادار به کار اجباری می‌کنند تحریم کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات، رفتار دولت چین با اقلیت اویغور را “بربرمنشانه” خوانده و دولت چین را متهم کرد که از راه‌هایی مانند زندان کردن، ضرب و شتم، کنترل و نظارت، شکنجه و همچنین از طریق عقیم‌سازی تحمیلی حقوق این اقلیت دینی را لگدمال کرده است.

اندکی پس از تصویب این قانون، ترامپ و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا از تصمیم بانک جهانی برای اعطای وامی به چین به شدت انتقاد کردند. منوچین علت مخالفت خود را نقض حقوق بشر و سرکوب مسلمانان اویغور توسط چین عنوان کرد.

مایک پومپئو پس از دیدار از قزاقستان راهی ازبکستان می‌شود تا روز دوشنبه با شوکت میرامانوویچ میرضیایف، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه ایالات متحده در این سفر با همتایان خود از پنج جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) نیز ملاقات می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *