صفحه اصلی / جهان / صدور حکم ۴۰ بار حبس ابد برای تروریست داعشی در ترکیه

صدور حکم ۴۰ بار حبس ابد برای تروریست داعشی در ترکیه

دادگاهی در ترکیه احکام پرونده حمله مسلحانه به کلوب شبانه “رینا” را صادر کرد. متهم ردیف اول به ۴۰ بار حبس ابد و همدستان او به زندان تا بیش از یک‌هزار سال محکوم شدند. در مجموع ۶۰ متهم محاکمه شده بودند.

روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور (هشتم سپتامبر) دادگاه استانبول عبدالقادر مشاریپف را به اتهام حمله مسلحانه به کلوب شبانه “رینا” در استانبول به ۴۰ بار حبس ابد محکوم کرد.
در این حمله تروریستی که در شب آغاز سال نو ۲۰۱۷ انجام شد ۳۹ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

دادگاه به ازای هر یک از کشته‌شدگان یک بار حبس ابد و برای دیگر اتهامات مشاریپف، از جمله قصد ترور ۷۹ نفر، یک بار حبس ابد تعیین کرد.
مشاریپف تابعیت قرقیزستان را دارد. او در شب پایانی سال ۲۰۱۶ در لباس بابانوئل، پس از کشتن یک مامور پلیس و یک شهروند دیگر، وارد کلوب شده، شرکت‌کنندگان در جشن سال نو را به رگبار بسته، سپس برای تعویض خشاب مواد بیهوش‌کننده پخش کرده و دوباره آتش گشوده بود.
بیشتر قربانیان خارجی، از جمله از کشورهای عربی، کانادا و هند بودند.

سازمان تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) این حمله را به عنوان اقدامی انتقام‌جویانه در برابر شرکت ارتش ترکیه در جنگ داخلی سوریه معرفی کرد و مسئولیت آن را به‌عهده گرفت.


ماشاریپوف دو هفته پس از حمله دستگیر شد. او ابتدا به جرم خود اعتراف کرد اما در فوریه ۲۰۱۹ اعلام بی‌گناهی کرد و گفت، اعتراف اولیه او زیر شکنجه صورت گرفته است.
او به احتمال زیاد علیه حکم صادره تقاضای تجدیدنظر خواهد کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه در رابطه با این حمله ده‌ها نفر را دستگیر کرده بودند که در نهایت ۶۰ تن از آنان محاکمه شدند.
دادگاه ۱۱ نفر را از تمامی اتهامات تبرئه و کرد و مابقی را به زندان تا بیش از یک‌هزار سال محکوم کرد.
برای متهم ردیف دوم، ایلیاس ماماساریپف هم به اتهام شرکت در برنامه‌ریزی حمله مسلحانه و شکستن قانون اساسی ترکیه بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ سال زندان صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *