صفحه اصلی / آذربایجان / اردبیل: رونمایی از جام ۳ هزارساله ترکان ماننایی

اردبیل: رونمایی از جام ۳ هزارساله ترکان ماننایی

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل از رونمایی جام سه هزار ساله ترکان ماننایی در روز جهانی موزه‌ها (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در اردبیل خبر داد.

نادر فلاحی با اعلام این خبر گفت: «این اثر قابل مقایسه با جام‌های نقره‌ای کشف شده در منطقه حسنلو شهرستان نقده(سولدوز» استان آذربایجان غربی است.»

به‌ نوشته اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل، نادر فلاحی گفت: «مانناییان دولتی ترکی بودند که از حدود هزار تا ۷۰۰ سال پیش از میلاد در منطقه آذربایجان حکومت می کردند. این تمدن میراث دار تمدن‌های «توروککی»، «لولوبی» و «قوتی» است و شهرستان خلخال نیز بخشی از آن بوده است.»

این جزو موارد بسیار نادر می باشد که مسئولان میراث فرهنگی در ایران به «ترک» بودن «ماننایی ها» اقرار می کنند. عموما در ایران تاریخ ترک ها تحریف شده و حضور ترک ها در آذربایجان پیش از اسلام انکار می شود.

به گفته فلاحی، آثار و اشیاء مکشوفه از کاوش های علمی سال ۹۷، چند اثر نفیس مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و اموال فرهنگی تاریخی اهدایی از مردم استان را نیز در هفته موزه ها در اردبیل به نمایش در خواهد آمد.

فلاحی از اجرای زنگ گردشگری استان اردبیل با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان خبر داد و گفت: «این برنامه با هدف آشنایی دانش آموزان با تاریخ، هویت و میراث فرهنگی خود اجرا خواهد شد.»

لازم به ذکر است، جام نقره ای سه هزار ساله خلخال در فروردین‌ماه ۹۸، به همراه ۴۰۰ قلم شیء تاریخی دیگر در یک گور باستانی در شهر خلخال آذربایجان کشف شد.

پیشتر دو جام معروف دیگر مربوط به تمدن ترک ماننا در آذربایجان جنوبی کشف شده است که با وجود شهرت جهانی شان، دولت ایران از نمایش این آثار در آذربایجان جلوگیری می کند.

جام طلایی ۳هزارساله خیاو(مشکین شهر) در خردادماه سال ۹۳، به همراه ۳۰۰ قلم اشیاء تاریخی در روستای «احمدبیگلو» مشکین شهر توسط ماموران سپاه پاسداران از قاچاقچیان اشیاء عتیقه کشف و ضبط شد.

 جام طلایی خیاو

با گذشت پنج سال، محل نگهداری این جام نفیس آذربایجان هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

جام طلایی ۳هزار ساله حسنلو نیز که یکی از معروف ترین جام های طلایی جهان بشمار می رود، به جای نمایش در آذربایجان در انبار «موزه ملی» تهران نگهداری می شود.

 جام طلایی حسنلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *