صفحه اصلی / آذربایجان / الهام علی‌اف: مدل کوچکی از ارتش ترکیه را در آذربایجان ایجاد خواهیم کرد

الهام علی‌اف: مدل کوچکی از ارتش ترکیه را در آذربایجان ایجاد خواهیم کرد

رئیس‌جمهور آذربایجان (آزربایجان) از تلاش برای تاسیس مدل کوچکی از ارتش ترکیه در کشورش خبر داد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آزربایجان طی اظهاراتی در یک نشست رسانه‌ای که با حضور ۳۵ روزنامه‌نگار در فضای مجازی برگزار شد، اعلام کرد: «در آزربایجان مدل کوچکی از ارتش ترکیه ایجاد خواهیم کرد. زیرا ارتش ترکیه معقول‌ترین مدل برای ماست.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترکیه به آزربایجان در برابر تهدیدات احتمالی چگونه کمک خواهد کرد؟، گفت: «معامله‌هایی داریم که چارچوب حمایت نظامی دو کشور از یکدیگر را تعیین می‌کند. در صورت بروز تهدیدی علیه آزربایجان، ترکیه پشتیبان ما خواهد بود.»

علی‌اف هشدار داد: «ما خواستار برقراری صلح پایدار هستیم. این تنها راه برای پایان دادن به دشمنی بین دو کشور است. صلح به نفع ارمنستان هم خواهد بود. ارمنستان باید این را درک کند. آزربایجان به کوچکترین اقدام ارمنستان برای انتقام پاسخ سنگینی خواهد داد.»

رئیس‌جمهور آزربایجان در رابطه با محصولات صنایع دفاعی ترکیه گفت: «در دوران جنگ (عملیات آزادسازی قره‌باغ از اشغال ارمنستان) تمام کشورها شاهد کیفیت صنایع دفاعی ترکیه شدند. در جنگ از سامانه‌های دفاعی ترکیه با موفقیت استفاده کردیم. اکنون توافقنامه‌های جدیدی امضا شد. برای تحویل پیشرفته‌ترین سلاح‌های ساخت ترکیه به آذرباجان قرارداد امضا شد. این باعث افزایش چشم‌گیر قدرت نظامی ما خواهد شد.»

علی‌اف اظهار داشت: «آزربایجان دیگر تمامیت ارضی خود را تامین کرد. ولی ادعای مالکیت ارمنستان بر بخشی از خاک ترکیه ادامه دارد. در سراسر جهان فعالیت‌های سیاه‌نمایی علیه ترکیه انجام می‌دهند. این دشمنی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ آنها باید با عقل‌سلیم عمل کنند. ادعای مالکیت بر خاک کشوری مانند ترکیه یک امر احمقانه بوده و به معنی خودکشی است.»

وی افزود: «ما با توجه به وضعیت جدید، نسبت به عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان رویکرد مثبتی داریم. ترکیه زمان بازگشایی مرزها و عادی‌سازی روابطش با ارمنستان را خودش تعیین خواهد کرد. رویکرد آزربایجان نیز در قبال تصمیم ترکیه در این خصوص نیز منفی نخواهد بود.»

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *