صفحه اصلی / آذربایجان / شهروندان زنجان نام تحریف شده «دؤرو آغیزلی تیمچه» بازار زنجان را تصحیح کردند

شهروندان زنجان نام تحریف شده «دؤرو آغیزلی تیمچه» بازار زنجان را تصحیح کردند

شهروندان شهر زنجان (زنگان) آزربایجان نام «دؤرو آغیزلی تیمچه» بازار تاریخی زنجان که پیش از این به فارسی تحریف شده بود را تصحیح کردند.

نام «دورد آغیزلی تیمچه» در سال ۹۷ در راستای  سیاست تغییر اسامی تورکی آزربایجان جنوبی، توسط شهرداری زنگان به «تیمچه چهار دربی» تحریف شده بود.

روند تغییر و تحریف اسامی تورکی با هدف تحریف و انکار تاریخ و هویت ترک ها در ایران، از دوره پهلوی ها آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

در سالهای اخیر با بالا رفتن سطح آگاهی و رشد شعور ملی در میان تورک های آزربایجان جنوبی، شهروندان به ارزش و اهمیت این اسامی پی برده و با فشار به مسئولین، خواستار احیای اسامی تورکی معابر و محلات هستند.

در ١١ اردیبهشت ماه ٩٧، نیز «حمیدرضا حمیدی»، عضو شورای شهر زنگان، در جلسه علنی شورا، ضمن انتقاد از به «تاراج رفتن هویت شهر زنگان»، خواستار احیای اسامی تورکی معابر و محلات این شهر شد.

همچنین در اردیبهشت ماه ٩٧، مهندس «رضا پاک نهاد»، سرپرست منطقه ٨ شهرداری تبریز با بیان اینکه «اسامی خاص قابل ترجمه یا تغییر نیستند»، از بازگشت اسامی تورکی به معابر بازار تاریخی تبریز خبر داد و خواستار همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این زمینه شد.

پیشتر در سال ۱۳۹۳، نیز شهرداری ارومیه(اورمو)، نام تورکی برخی از معابر و اماکن شهر اورمو را احیا کرد و تابلوهایی در سطح شهر نصب کرد که اسامی تاریخی – تورکی این اماکن بر روی آن ها حک شده اند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *