صفحه اصلی / آذربایجان / مرند: ممنوعیت چاپ «تقویم ترکی» و تهدید اصناف

مرند: ممنوعیت چاپ «تقویم ترکی» و تهدید اصناف

در ادامه سیاستهای یکسان سازی دولت ایران و تحمیل زبان فارسی به ملت تورک آزربایجان (ترک آذربایجان) جنوبی، مراکز خدمات و چاپ کامپیوتری مرند تهدید شدند که از چاپ هر گونه تقویم تورکی خودداری کنند.

حفظ و نگهداری «زبان مادری» از مصادیق بارز حقوق بشر است، اما در ایران حتی چاپ تقویم به زبان‌های ملل غیرفارس با محدودیت‌ها و موانعی بسیار شدید روبروست.

اتحادیه چاپ و خدمات کامپیوتری شهرستان مرند با ارسال پیامکی، اعضای اتحادیه خود را با ممنوع اعلام کردن چاپ تقویم و سررسید تورکی، به برخورد در صورت مشاهده، تهدید کرد.

با توجه به اینکه نزدیک سال جدید شمسی است و تقاضای چاپ تقویم به زبان مادری در شهرهای آزربایجان جنوبی افزایش یافته است، این نوع تهدید ها از سوی ارگان های وابسته به حکومت ایران نیز، بسیار تاسف بار و خارج از قوانین حقوق بشری است.

طی سال های اخیر، چاپ و نشر تقویم تورکی و پوسترهای مربوط به آثار طبیعی، تاریخی و مشاهیر آزربایجان بسیار مورد توجه ملت تورک آزربایجان جنوبی واقع شده است.

حکومت ایران سالهای قبل نیز فعالین ملی مدنی آزربایجان جنوبی را که «اقدام به چاپ و یا توزیع تقویم تورکی» نموده اند، بازداشت و تهدید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *