صفحه اصلی / آذربایجان / گزارش جاوید رحمان از نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی

گزارش جاوید رحمان از نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، در بخشی از گزارش جدید خود به نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی توسط حکومت ایران پرداخت.

دیروز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۸، متن گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران منتشر شد.

این گزارش به دو بخش کلی تقسیم شده است. در بخش نخست به نگرانی‌های جاری از وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته و در بخش نهایی پس از نتیجه گیری به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت حقوق بشر ایران پرداخته است. در بخش قابل توجهی از این گزارش، گزارشگر ویژه به سرکوب «اعتراضات آبان ماه» پرداخته است.

در بخشی از این گزارش، جاوید رحمان به محرومیت ترک های آذربایجان جنوبی از تحصیل به زبان مادری پرداخته است.

جاوید رحمان همچنین به تداوم بازداشت و تبعید فعالین ملی مدنی آذربایجان پرداخته و به دستگیری ۸۲ نفر از فعالین ترک آذربایجانی اشاره کرده است.

این گزارش در ۹ مارس در جلسه شورای شوق بشر در ژنو توسط جاوید رحمان خوانده خواهد شد.

روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالیانه خود درباره نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد و در آن به سرکوب ترک های آذربایجان جنوبی توسط حکومت ایران اشاره کرد.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: «درمهر ماه، عباس لسانی، فعال حقوق اقلیت ترک‌های آذربایجانی، بنا به اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام»، به دلیل پشتیبانی از حقوق ترک‌های آذربایجانی، به ۱۵ سال حبس محکوم شد. او باید ۱۰ سال از دوره‌ی محکومیت خود را در زندان سپری کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *