صفحه اصلی / ایران / ترامپ: آمریکا «مکانیسم ماشه» علیه ایران را فعال خواهد کرد

ترامپ: آمریکا «مکانیسم ماشه» علیه ایران را فعال خواهد کرد

پرزیدنت ترامپ اعلام کرد آمریکا «مکانیسم ماشه» علیه ایران را فعال خواهد کرد.

پس از رد قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، دونالد ترامپ شامگاه شنبه (۲۵ مرداد) در اولین نشست خبری خود اعلام کرد: «واشینگتن در هفته آینده مکانیسم بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه ایران را فعال می‌کند.»

به گزارش رویترز، ترامپ گفت: «ما بازگشت فوری تحریم‌ها را فعال می‌کنیم، هفته آینده شاهد این موضوع خواهید بود.»

پرزیدنت ترامپ تاکید داشت: «ما انتظار چنین رای گیری ای را داشتیم.»

لازم به ذکر است؛ این قطعنامه با ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومنیکن، ۲ رای مخالف چین و روسیه و ۱۱ رای ممتنع در شورای امنیت رد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست احتمالی پیشنهادی از سوی پوتین، با رهبران اعضای دائم شورای امنیت، آلمان و ایران، شرکت خواهد کرد؛ پاسخ داد: «احتمالا نه».

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر به توقیف چهار کشتی حامل نفت ایران به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: «حکومت ایران دیگر منابع کافی برای حمایت از تروریسم در اختیار ندارد.»

واشینگتن پیش‌تر نیز تاکید کرده بود در صورت تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، به استفاده از ساز و کار پیش‌بینی‌شده در برجام برای احیا و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، روی می‌آورد.

عملکرد مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای به این صورت است که در صورت شکایت هر یک از کشورهای عضو برجام از تخلف یک عضو دیگر، روند رسیدگی به شکایت آغاز می شود و این شکایت در نهایت به شورای امنیت سازمان ملل می رسد. در صورت ارجاع به شورای امنیت، این خطر برای ایران وجود دارد که تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی دوباره بازگردند.

آمریکا بعد از خروج از برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازگرداند، اما تحریم‌های سازمان ملل از زمان توافق هسته‌ای برداشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *