صفحه اصلی / ایران / ترک‌‌ستیزی و نژادپرستی خبرگزاری های رسمی ایران به بهانه کرونا

ترک‌‌ستیزی و نژادپرستی خبرگزاری های رسمی ایران به بهانه کرونا

خبرگزاری های رسمی ایران به بهانه خبررسانی درباره کرونا، از لفظ نژادپرستانه و ترک ستیزانه «تُرک‌تازی» استفاده کردند.

دیروز سه شنبه ۱۲ فروردین ماه ۹۹، خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ایران در توئیتر رسمی خود، برای توصیف وحشتناک بودن ویروس کرونا از عبارت «تُرکتازی کرونا در جهان» استفاده کرد.

این خبرگزاری، مدتی بعد به دلایل نامعلومی این پست را حذف کرد.

«ایرنا» خبرگزاری‌ رسمی دولت ایران نیز چند روز پیش در اقدامی مشابه از تیتر نژادپرستانه «نیاز بیشتر به رسانه‌ در روزهای ترک‌تازی کرونا» استفاده کرده بود.

۴۰ میلیون از جمعیت هشتاد میلیونی ایران ترک هستند و نفرت پراکنی رسانه های ایران بر علیه ترک ها، خشم این شهروندان را برانگیخته است.

نژادپرستی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده و قومیت ها و ملیت های ساکن در این کشور مخصوصا ترک ها و عرب ها همواره مورد تحقیر و توهین های نژاپرستانه قرار می گیرند.

حکومت ایران از آغاز پهلویها تا به امروز به شکل سیستماتیک، ترک ستیزی را در جامعه پمپاژ می کند. در رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران نیز، تاریخ و هویت ترک ها مورد تحریف قرار می گیرد. در ورزشگاه های تهران نیز «مرگ بر ترک» به یکی از شعارهای اصلی هواداران فارس بدل شده است.

طی سال های گذشته توهین های نژادپرستانه به ترک ها توسط مسئولان، مطبوعات و رسانه های ایران، چندین بار به تظاهرات گسترده خیابانی در شهرهای آذربایجان جنوبی منجر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *