صفحه اصلی / ایران / سازمان بهداشت جهانی: شیوع ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است

سازمان بهداشت جهانی: شیوع ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است

مقامات سازمان بهداشت جهانی روز جمعه دوم اسفند گفتند شیوع ویروس جدید کرونا ( کووید۱۹) در ایران که طبق آمار رسمی تاکنون چهار مرگ و ۱۸ مورد جدید ابتلا گزارش شده «بسیار نگران کننده» است.

اوایل روز جمعه دولت ایران از ۱۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و در نتیجه مجموع موارد ابتلا به ۱۸ رسید. هفت مورد در شهر قم، چهار مورد در شهر تهران و دو مورد در استان گیلان شناسایی شده است.

در همین حال دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در کانادا و لبنان نیز شناسایی شده که هر دوی آنها از ایران به این کشورها سفر کرده‌اند.

تدروس ادهانون، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی روز جمعه در یک نشست خبری در دفتر مرکزی این سازمان در ژنو گفت: «موارد ابتلا به این ویروس که در سایر نقاط جهان شناسایی شده هر چند از نظر تعداد اندک است ولی با ووهان و چین ارتباط ندارند و این بسیار نگران‌کننده است. این موارد پراکنده و اندک جای نگرانی شدید دارند.»

او افزود سازمان بهداشت جهانی پيرامون موارد ابتلا به کرونا از نهادهای مسئول در ایران اطلاعاتی دریافت کرده‌اند ولی «باید تماس خود با ایران را بیشتر کنیم.»

به گفته او، هنوز هم امکان کنترل این اپیدمی وجود دارد ولی هر روز که می‌گذرد این احتمال کاهش می‌یابد.

تدروس ادهانون افزود: «فرصت هنوز وجود دارد ولی هر روز کمتر می شود. برای کنترل اپیدمی باید هر چه سریع‌تر اقدام کرد چون می‌تواند در هر جهتی پخش شود.»

همچنین معاون بخش اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت نظامی پزشکی ایران «قابلیت و امکانات اصولی» برای تشخیص و کنترل ویروس کرونا را دارد، اما این سازمان نگران شیوع ویروس کرونا به کشورهایی است که امکانات پزشکی و درمانی آنها ضعیف‌تر است.

کشورهای کویت، افغانستان و عراق مرز خود را با ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته‌اند. مقامات ترکیه نیز اعلام کرده‌اند، تمامی کسانی که از ایران وارد خاک این کشور می‌شوند مورد معاینه دقیق قرار می‌گیرند و به ایرانیانی که علائم بیماری دارند، اجازه ورود داده نمی‎‌شود.

وزیر بهداشت ترکیه همچنین گفته که با همتای ایرانی‌ خود تلفنی صحبت کرده و بر اساس اطلاعاتی که گرفته ۷۵۰ مورد مشکوک و ۱۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در ایران وجود دارد‎.

تدروس ادهانون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در خارج از چین را که شناسایی شده‌اند، هزار و ۱۵۲ نفر عنوان کرده که در ۲۶ کشور هستند و این میان هشت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات بهداشت جهانی می‌گویند، اين بيماری تنفسی از انسان به انسان و در شکل انتشار ويروس در ذرات ناشی از عطسه و سرفه افراد مبتلا و يا آلوده کردن اشيا قابل انتقال است. تاکنون هيچ دارويی برای درمان آن کشف نشده است.

دبير کل سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گفت قرار است نتايج اوليه آزمايش دو دارو برای ويروس جديد کرونا حدود سه هفته ديگر اعلام شود. يک مورد از اين آزمايش‌ها ترکيب دو داروی اچ‌آی‌وی به نام‌های لوپيناوير و ريتوناوير و ديگری داروی ضد ويروسی به نام رمدسيوير است.

نهادهای بهداشتی چين در حال حاضر داروی رمدسيوير را به کار می‌برند که در دوران شيوع ويروس الوبا برای مقابله با عفونت از آن استفاده می‌شد. در برخی موارد نيز از روی ترحم داروی کالترا را تجويز می‌کنند که ترکيبی از لوپيناوير و ريتوناوير است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *