صفحه اصلی / ایران / سازمان حقوق بشر اهواز: نیروهای امنیتی ده‌ها نفر را در زندان‌های اهواز کشتند

سازمان حقوق بشر اهواز: نیروهای امنیتی ده‌ها نفر را در زندان‌های اهواز کشتند

اهرو، سازمان حقوق بشر اهواز روز چهارشنبه اول آوریل ۲۰۲۰ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ده‌ها نفر از زندانیان دو زندان مرکزی شیبان و سپیدار اهواز در شورش‌های دو روز گذشته به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند.

در روزهای گذشته زندان‌های اهواز شاهد سلسله‌ای از اعتراضات زندانیان به دلیل انتشار کرونا بوده و زندانیان معترض خواستار آزادی موقت از زندان شدند، اما با واکنش خشونت‌بار مسئولان زندان مواجه شده و سازمان حقوق بشر اهواز با «کشتار زندانیان معترض اهواز» نامیدن این واکنش، از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر خبر داد.

وبگاه این سازمان که از زمان آغاز اعتراضات زندانیان به طور مستمر در حال به روزرسانی اخبار مربوط به شورش زندان‌های اهواز است، خبر داد که « در کشتار زندانیان معترض اهواز در پی شیوع کرونا و عدم اعطای مرخصی یا عفو به زندانیان، دهها نفر توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.»

در جدیدترین بیانیه اهرو آمده که در ناآرامی‌های زندان مرکزی اهواز در منطقه شیبان، تا کنون کشته شدن « سید رضا خرسانی ۳۰ ساله و متاهل از اهالی دشت آزادگان و محمد سلامی از اهالی کوی مشعلی اهواز » و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر تایید شده است. در زندان سپیدار نیز « محمد تامولی طُرفی ۲۵ ساله، از اهالى شهر بستان » کشته و تعداد پرشمار دیگری زخمی و به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند.

براساس همین گزارش تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۵ زندان مرکزی اهواز از جمله « محمد علی عموری و عبدالزهرا هلیچی و سید یابر البوشوکه و سید مختار البوشوکه» به مکان نامعلومی انتقال داده شده و «خانواده های این زندانیان بیم آن دارند که فرزندانشان زیر شکنجه کشته شوند.»

اهرو همچنین از کشته شدن چهار زندانی دیگر، از جمله دو نفر از اهواز با نام‌های « زبیدی و حزباوی » و دو زندانی از اهالی اندیمشک خبر داد ولی جزئیات بیشتری درباره هویت آنها منتشر نکرد.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که بیش از ۲۲۰ زندانی در آتش‌سوزی بندهای ۶، ۷، ۹ و ۱۰ زندان مرکزی، دچار سوختگی شده و حداقل ۲ نفر از آنها جان باخته‌اند. تعدادی از مصدومان سرپایی و تعداد دیگری هم به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند. تعدا قابل توجهی از زندانیان بند ۵ که محل نگهداری زندانیان سیاسی است، نیز در با گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

سازمان حقوق بشر اهواز به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که نیروهای امنیتی اجساد ده‌ها تن از زندانیان سیاسی که در زندان مرکزی کشته‌ و یا زخمی ‌شده‌اند را به مکان نامشخصی انتقال داده و نیروهای امنیتی به سوی خانواده های زندانیان که تلاش مي‌كردند جلوى آمبولانس‌ها را بگيرند، تیراندازی کردند.»

گزارش شده دو هليكوپتر نظامي در آسمان محوطه زندان تا پاسی از شب گشت مى‌زدند و شعله هاى آتش در داخل زندان تا بعد از نیمه شب بالا گرفته و یگانهای ویژه ضد شورش و ماموران امنیتی و نیروهای سپاه و نیروی انتظامی هنوز تمام محوطه داخل و خارج زندان را محاصره كرده‌اند و ویدیوهای دریافتی نشان می‌دهد «نیروهای امنیتی به سوی خانواده‌هاى زندانيان كه در اعتراض به کشتار فرزندانشان روبروي زندان تجمع کرده بودند گاز اشک‌آور پرتاب کرده و نیز مستقیما به سوی آنان آتش گشودند. شاهدان عینی از زخمی شدن تعدادی از این شهروندان خبر دادند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *