صفحه اصلی / ایران / سازمان عفو بین‌الملل از افزایش شمار کشته‌های اعتراض‌ها در ایران به ۲۰۸ نفر خبر داد

سازمان عفو بین‌الملل از افزایش شمار کشته‌های اعتراض‌ها در ایران به ۲۰۸ نفر خبر داد

سازمان عفو بین‌الملل از افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران به دست‌کم ۲۰۸ نفر خبر داد.

این سازمان امروز دوشنبه یازدهم آذرماه اعلام کرد می‌تواند تایید کند که تعداد قربانیان به ۲۰۸ نفر رسیده است. عفو بین‌الملل می‌گوید شمار واقعی کشته‌شدگان احتمالا بسیار بیشتر از این عدد است.این سازمان حقوق بشری تا روز جمعه هشتم آذرماه در صفحه توییتر خود این عدد را ۱۶۱ نفر اعلام کرده بود.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در سومین هفته‌ از زمان آغاز اعتراض‌ها هنوز از ارایه آمار کشته‌شدگان و یا بازداشتی‌ها خودداری کرده و آن را دارای «جنبه امنیتی» می‌دانند. دولت ایران همچنین آمار بین‌المللی ارایه شده در این زمینه را رد می‌کند.محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز شنبه ضمن اظهار این‌که «خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند»، گفته بود مقام‌های دولتی نیز مجاز به ارایه آمار نیستند.با این وجود محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توییتر خود نوشت: «اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.»

هم‌زمان نیز پروانه سلحشوری و بهرام پارسایی، دو تن از دیگر نمایندگان مجلس ایران، از تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» برای بررسی زوایای مختلف این اعتراض‌ها و همچنین «کمیسیون ویژه» در جهت بررسی اتفاقات و گزارش‌‌ها در ارتباط با کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان خبر داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *