صفحه اصلی / ایران / وزیر خارجه ایران: بخش نظامی درباره بستن تنگه هرمز تصمیم می‌گیرد

وزیر خارجه ایران: بخش نظامی درباره بستن تنگه هرمز تصمیم می‌گیرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که «بخش نظامی» ایران درباره بستن تنگه هرمز تصمیم می‌گیرد؛ سخنانی که چند روز پس از تهدید مجدد فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به بستن تنگه هرمز مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران٬ ایرنا، ظریف که برای شرکت در مراسم گردامیداشت روز «چندجانبه گرایی» در سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده، سه‌شنبه ۲۳ مه در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره بستن تنگه هرمز گفت: «من درباره گزینه‌های نظامی اظهارنظر نمی‌کنم و این مسئله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم‌گیری کند».

او افزود: «ما گفته‌ایم که ایران از منافع خود که یکی از آن‌ها ثبات در منطقه است محافظت می‌کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در تداوم حفظ ثبات منطقه است و ثبات برای همه فراهم باشد».

این در حالی است که دوشنبه ۲۲ آوریل دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید کرد چنانچه جلوی استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه پاسداران این تنگه را خواهد بست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربی‌زبان العالم گفت: «تنگه هرمز برپایه قوانین بین‌المللی، گذرگاه دریایی است و چنانچه از به‌کارگیری آن منع شویم، آن را خواهیم بست».

این تهدید فرمانده نیروی دریایی سپاه پس از آن بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا اخیراً کلیت سپاه پاسداران را در زمره «گروه‌های تروریستی» قرار داد؛ اقدامی که می‌تواند باعث مقابله احتمالی نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در خلیج فارس با نیروهای سپاه پاسداران شود.

در واکنش به این تهدید، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده گزارش داد هرگونه تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، «ناموجه» و «غیرقابل قبول» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *